ROPO- Czy wiesz co to jest?

hormann-internautaPytanie numer jeden: czy wiesz, co to jest?

Ci, którzy obstawiają wołacz od wyrazu ropa i uruchamiają ciąg skojarzeń: Ropo, ropo, ty jesteś jak zdrowie, ile cię trzeba cenić, ten tylko się dowie, kto stoi pod dystrybutorem… - niestety, nie odgadli.

Efekt ROPO (Research Online Purchase Offline) to zjawisko, które cechą jest dwuetapowe działanie. Krok pierwszy to poszukiwanie w Internecie jedynie informacji, dotyczących produktu czy usługi. Krok drugi to realizacja transakcji. Ma ona miejsce już poza siecią, w sprzedaży stacjonarnej. Efekt, o którym tu mowa, jest oczywiście konsekwencją popularyzacji Internetu.

 

Fakty są następujące:

80% polskich internautów w ciągu ostatniego tygodnia przeszukiwało sieć, chcąc uzyskać informacje na temat produktów i marek;

40% deklaruje zmianę preferencji dotyczącej marki, pod wpływem informacji wyszukanych w sieci;

4 na 5 klientów, w miejscu sprzedaży podtrzymuje podjęte wcześniej decyzje. Tylko co piąty zmieni zdanie (dane za październikowym numerem czasopisma Builder).

Jakie dane te mają znaczenie dla firm, producentów – nietrudno sobie wyobrazić. Dla nich uwzględnienie efektu ROPO w działaniach jest sposobem na satysfakcjonujący wzrost sprzedaży. Jakie mają znaczenie dla nas, konsumentów, traktujących wyszukiwarkę Google jako źródło informacji? Wymagajmy informacji rzetelnej i merytorycznej. Skoro już mamy podjąć decyzję, która – według efektu ROPO – zaledwie w 1 przypadku na 5 ulegnie zmianie, podejmijmy ją opierając się na danych wieloźródłowych.