Marka na Facebooku

Hormann FacebookZarówno eksperci związani z internetową reklamą, jak i producenci, mają problem i  zadają sobie pytanie, czy obecność marek w mediach społecznościowych to dobry pomysł. Czy i jak na Facebooku można zbudować relację między marką a użytkownikiem?

Po fali optymizmu w roku 2011, kiedy to media społecznościowe zostały przez branżę internetową uznane jako nad wyraz obiecujące, w sierpniu 2012 roku nastroje stały się bardziej umiarkowane.

A miało być tak pięknie ;) Media społecznościowe postrzegano jako te, które zrewolucjonizują komunikację w Internecie, stworzą nowy rodzaj kontaktu między marką a użytkownikiem, angażujący obie strony, budujący trwałą relację. Badanie „Opinie ekspertów o reklamie internetowej” przekonywało, że nakłady na budowę oraz obsługę profili w mediach społecznościowych będą znacząco i systematycznie rosły.

Co się w międzyczasie stało? Gdzie się podział entuzjazm specjalistów od reklamy?

 

Być może jedną z przyczyn jest różnica w odczytywaniu potrzeb klientów. O ile eksperci wyrażali przekonanie, że profile w mediach społecznościowych zmniejszą dystans między marką a użytkownikami, wykreują relacje bardziej przyjazne, bliskie; o tyle praktyka zweryfikowała to podejście. Stanowisko internautów przekonanych, że materiały na profilach marek powinny dotyczyć tylko marki i głównie marki, pod dużym znakiem zapytania postawiło zasadność publikowania innych treści. Okazało się, że użytkownicy nie szukają na profilu marki treści zabawnych, intrygujących. Bardziej niż rozmaite ciekawostki i projekty konkursów pożądane są informacje o nowych produktach czy usługach oraz porady związane z ofertą marki. Internauci, w przypadku profili marek, stawiają więc na wiedzę i informację, nie na zabawę i kontakt.

Postanowiliśmy sprawdzić, jak relacja między marką a użytkownikiem wygląda na najpopularniejszym portalu społecznościowym, na Facebooku. Z grupy największych firm oferujących bramy i drzwi na polskim Facebooku odnotowujemy nieobecność marki Hormann. Profile zostały założone m.in. przez takie marki, jak Wiśniowski czy Normstahl.

Dłuższym, bo ponad rocznym stażem na FB legitymuje się producent bram, ogrodzeń i drzwi – Wiśniowski.

Profil marki Wiśniowski zawiera zarówno treści typowo informacyjne: prezentujące produkty firmy, jak i ciekawostki, newsy o wydarzeniach sportowych. Do treści informacyjnych można zaliczyć wpis o zmianie logotypu, film przedstawiający proces produkcji posesyjnej bramy przesuwnej, materiały zdjęciowe promujące produkty firmy.

Osobną kategorię wpisów stanowią te, które informują o wydarzeniach w firmie: uroczystości związane z rocznicą założenia, przyznanie tytułu honorowego Ambasadora Marki, sponsoring imprez sportowych, działania filantropijne, promocja, konkurs.

Pozostałe wpisy należą do kategorii ciekawostki, rozrywka. Są to m.in. zdjęcia nietypowej architektury, wysmakowanych pod względem architektonicznym wnętrz.

Profil marki Wiśniowski jest dobrą ilustracją dość popularnej strategii dotyczącej mediów społecznościowych. Odzwierciedla ona niepewność właściciela profilu co do kierunku, w jakim konkretnie powinny zmierzać działania w obszarze mediów społecznościowych. Czy ich istotę powinna stanowić przede wszystkim rzetelna informacja? Czy też komunikacja marek powinna uwzględniać specyficzne warunki takiego miejsca, jak FB – intrygować, przyciągać uwagę.